• Évente körülbelül 220 000 rendelés

Kapcsolás modellvasút-berendezésekhez

Reed érintkezős kapcsolások
Bejegyzés ettől: Manfred Rueger, Oberfranken, Németország
Online óta: 2013.07.31, Látogatások száma: 257011
1

Kapcsolások terepasztalokhoz

Egy modellvasút-berendezésen számos kapcsolási feladat van, amelyek automatikusan, illetve a vonat által vezérelten aktiválódnak. Erre a modellvasút-gyártók ugyan kínálnak ún. kapcsolósíneket, illetve sínkapcsolókat vagy sínkontaktusokat. Ezek azonban nagyon feltűnőek, és jelentősen rontják a terepasztal összképét. Ráadásul drágák, és nem túl rugalmasan használhatók.

Reed-érintkezők használata

Sokkal praktikusabb megoldást kínálnak az úgynevezett "reed-érintkezők". Különféle méretekben és "kapcsolási áramterhelésekben" kaphatók. Így szinte bármilyen alkalmazáshoz és minden elterjedt modelvasút-méretarányhoz, illetve nyomtávhoz használhatók. Ismert elektronikai forgalmazóknál darabonként mindössze néhány centért megvásárolhatók.

Reed-érintkezők álcázása

A Reed-érintkezők egyik nagy előnye, hogy beépített állapotban alig láthatók. A kívánt helyen egyszerűen eltávolítok egy talpfát, és helyére egy Reed-érintkezőt illesztek. Természetesen előtte ráforrasztottam a vezetékeket, és a sínszálak jobb és bal oldalán furatokat készítettem a kapcsolókábelek átvezetéséhez. Ha a Reed-érintkezőt matt barnára festjük, és a sínt kissé „felballasztoljuk”, a beavatkozás után alig lehet bármit észrevenni.

A reed-érintkezők kinézete

Ezen a fotón szemléltetésként egy reed-érintkezőt helyeztem a sínre. Két talpfával előrébb megjelöltem egy már beépített reed-érintkezőt.

Mágnesek a járműveken

A kívánt kapcsolási műveletek kiváltásához a mozdony vagy valamelyik vagon alján egy kis neodímium mágnesnek kell lennie. Ez a vonat áthaladásakor aktiválja a beépített reed kapcsolókat. A mágneseket kétkomponensű ragasztóval rögzítem, miután a ragasztási felületet kissé megcsiszoltam és zsírtalanítottam. Így a mágnesek kifogástalanul tartanak.

Felhasznált mágnesek

Attól függően, hova kerül a mágnes beépítésre, hol erre, hol arra a darabra van szükség. Ha a mozdony vagy a vagon alatt nincs hely, erősebb mágnest is el lehet helyezni a jármű belsejében. Összesen ezeket a mágneseket használtam:

A mágnesek álcázása

Ha a mágneseket a vonatok alatt még feketére is befestjük, azok is remekül álcázottak lesznek.

A kapcsolások megbízhatósága

A terepasztalomon 1996 óta számtalan reed-érintkező működik, és meghibásodás nélkül végzik a feladatukat. Ezekkel kapcsolok jelzőket, váltókat, hangokat, foglaltságjelzőket, világítást és még sok minden mást.

Sorompóberendezés kapcsolási példa

Ezt a sorompóberendezést is megbízhatóan Reed-kapcsolók vezérlik. Annak érdekében, hogy a sorompó időben lezárjon, az első kapcsoló kellő távolságra a sorompó előtt van beépítve. A második kapcsoló, amely közvetlenül a vonat áthaladása után ismét felnyitja a sorompót, közvetlenül a vasúti átjáró pallóburkolata alatt helyezkedik el.

Honlapom

További információkat és rengeteg képet talál a honlapomon mannis-n-bahn.de.

Az oldal teljes tartalma szerzői jogi védelem alatt áll.
Kifejezett engedély nélkül a tartalom nem másolható és nem használható fel más módon.
PRÉMIUM KÁBELKÖTEGELŐ
A supermagnete csapatának egy újabb webáruháza
Fedezze fel most
Magas minőségű műanyag kábelkötöző, amellyel egy csövet egy oszlophoz rögzíthet.