Kapcsolás modellvasút-berendezésekhez
Reed érintkezős kapcsolások
Online óta: 2013.07.31,
Látogatások száma: 257011
1
Kapcsolások terepasztalokhoz
Egy modellvasút-berendezésen számos kapcsolási feladat van, amelyek automatikusan, illetve a vonat által vezérelten aktiválódnak. Erre a modellvasút-gyártók ugyan kínálnak ún. kapcsolósíneket, illetve sínkapcsolókat vagy sínkontaktusokat. Ezek azonban nagyon feltűnőek, és jelentősen rontják a terepasztal összképét. Ráadásul drágák, és nem túl rugalmasan használhatók.Reed-érintkezők használata
Sokkal praktikusabb megoldást kínálnak az úgynevezett "reed-érintkezők". Különféle méretekben és "kapcsolási áramterhelésekben" kaphatók. Így szinte bármilyen alkalmazáshoz és minden elterjedt modelvasút-méretarányhoz, illetve nyomtávhoz használhatók. Ismert elektronikai forgalmazóknál darabonként mindössze néhány centért megvásárolhatók.Reed-érintkezők álcázása
A Reed-érintkezők egyik nagy előnye, hogy beépített állapotban alig láthatók. A kívánt helyen egyszerűen eltávolítok egy talpfát, és helyére egy Reed-érintkezőt illesztek. Természetesen előtte ráforrasztottam a vezetékeket, és a sínszálak jobb és bal oldalán furatokat készítettem a kapcsolókábelek átvezetéséhez. Ha a Reed-érintkezőt matt barnára festjük, és a sínt kissé „felballasztoljuk”, a beavatkozás után alig lehet bármit észrevenni.Mágnesek a járműveken
A kívánt kapcsolási műveletek kiváltásához a mozdony vagy valamelyik vagon alján egy kis neodímium mágnesnek kell lennie. Ez a vonat áthaladásakor aktiválja a beépített reed kapcsolókat. A mágneseket kétkomponensű ragasztóval rögzítem, miután a ragasztási felületet kissé megcsiszoltam és zsírtalanítottam. Így a mágnesek kifogástalanul tartanak.Felhasznált mágnesek
Attól függően, hova kerül a mágnes beépítésre, hol erre, hol arra a darabra van szükség. Ha a mozdony vagy a vagon alatt nincs hely, erősebb mágnest is el lehet helyezni a jármű belsejében. Összesen ezeket a mágneseket használtam:Sorompóberendezés kapcsolási példa
Ezt a sorompóberendezést is megbízhatóan Reed-kapcsolók vezérlik. Annak érdekében, hogy a sorompó időben lezárjon, az első kapcsoló kellő távolságra a sorompó előtt van beépítve. A második kapcsoló, amely közvetlenül a vonat áthaladása után ismét felnyitja a sorompót, közvetlenül a vasúti átjáró pallóburkolata alatt helyezkedik el.Honlapom
További információkat és rengeteg képet talál a honlapomon mannis-n-bahn.de.
Az oldal teljes tartalma szerzői jogi védelem alatt áll.
Kifejezett engedély nélkül a tartalom nem másolható és nem használható fel más módon.
Kifejezett engedély nélkül a tartalom nem másolható és nem használható fel más módon.