Ultrakönnyű jármű a Shell Eco-Marathonhoz
Egy ultrakönnyű jármű fedelének rögzítése
Online óta: 2012.10.19,
Látogatások száma: 511107
0
A Shell Eco-marathon
A Müncheni Műszaki Egyetemen működő TUfast e.V. hallgatói egyesület eco csapata 2012-ben részt vett a Shell Eco-marathonon. Ez egy évente megrendezett nemzetközi verseny, amely középiskolásoknak és egyetemistáknak szól. A résztvevők feladata egy lehető lege energiahatékonyabb jármű kifejlesztése és megépítése.A járműfedél rögzítése
Ultrakönnyű járművünk tervezésekor központi kérdés volt a járműfedél rögzítése. Ennek nemcsak praktikusan kellett működnie, hanem a verseny biztonsági szabályainak is meg kellett felelnie: Az előírások szerint a vezetőnek vészhelyzetben 10 másodpercen belül el kell tudnia hagyni a járművet.A megfelelő felépítés megtalálása kezdetben nem bizonyult egyszerűnek.
Számos, lemezekkel vagy rugókkal működő reteszelési módszer túl nehéznek, túl terjedelmesnek vagy egyszerűen megbízhatatlannak bizonyult.
A mágnesek alkalmazása is eleinte kedvezőtlennek tűnt.
Ehhez ugyanis ferromágneses kötőpartnere lett volna szükségünk a szénszálas vázban.
Ilyen elem azonban nem volt betervezve.
A megoldás mágnesekkel
Ekkor megtaláltuk a megoldást: a fedél rögzítésére szolgáló CFK-perem elég vékony volt (< 0,6 mm) ahhoz, hogy a mágneses erők megbízhatóan áthidalják. Rövid internetes keresés után a www.supermagnete.hu oldalon találtunk néhány mágnest, amelyek a szükséges, legalább 10 N/ db tapadóerő mellett 180°C-ig hőállóak voltak. Ez azért volt fontos, mert a szénszálas alkatrészek gyártása során a mágnesek adott esetben kb. 140°C hőmérsékletnek lehetnek kitéve. A supermagnete csapattal folytatott barátságos és rugalmas kommunikáció megerősített bennünket abban, hogy tovább folytassuk a mágnesalapú rögzítési elv fejlesztését.Alaposabb kutatás után a Q-25-06-02-SN
téglatest mágnesek, 150°C maximális üzemi hőmérséklettel, megfelelőnek bizonyultak.
A felület gondos előkészítése (finom csiszolás és tisztítás) után ezeket a jármű fedelének peremére (lásd a fenti képet) és a jármű alvázának peremére (lásd a mellette látható képet) ragasztottuk.
Összesen 12 mágnespárt használtunk.
A Shell szerint összesen 40 000 látogató volt a helyszínen, amit már a versenyfutamok előtt is érzékeltünk.
A paddockban, egy nagy csarnokban, amely bokszutcaként szolgált, nagyon sok érdeklődő látogatónak mutathattuk be járművünket.
Az érdeklődés nemcsak rendkívül tetszetős fényezésű járművünkre irányult: ugyanígy nagyra értékelték a műszaki részletmegoldások professzionális bemutatását is roll-upok segítségével.
A TUfast e.V.
eco csapat 570 km/kWh vagy 5100 km/benzinegyenérték literes hatótávval nagyszerű 4.
helyezést ért el.
Ezekkel az értékekkel már első, 2012-es részvételünk során is pontokat tudtunk szerezni a Shell Eco-Marathon akkumulátoros kategóriájában.
Sikerült járművünkben rejlő potenciált teljes mértékben kihasználnunk, és óriási figyelmet generálnunk csapatunk számára.
Az oldal teljes tartalma szerzői jogi védelem alatt áll.
Kifejezett engedély nélkül a tartalom nem másolható és nem használható fel más módon.
Kifejezett engedély nélkül a tartalom nem másolható és nem használható fel más módon.